Oplysningstid søger at tydeliggøre, hvor effektive - eller ineffektive - de helt store mediehuse er, i et forsøg på at gøre almindelige brugere i stand til at kvantificere, hvorfor et nyhedssite synes godt og rigtigt at surfe, eller hvorfor det på en endnu uforklarlig måde føles irriterende langsomt. Forhåbentlig kan denne rangering af nyhedsmedierne op mod hinanden ud fra simple og målbare punkter være med til, at de enkelte nyhedsmedier vil sætte fokus på ting som hastighed.
Det skal være nemmere for brugere uden speciel computerforståelse at få en fornemmelse af, hvad det egentlig gør ved brugeroplevelsen, når en hjemmeside benytter sig af en vis mængde reklamer og indsamling af informationer, fordi man simpelthen kan mærke det på hastigheden af siden.
Rangering
Hver nyhedsside bliver rangeret ud fra en karakter givet af Google Lighthouse, som baserer det endelige resultat ud fra en vægtet fordeling af disse seks målepunkter:
- Hastighedsindikator / Speed Index
- Tid blokeret / Total Blocking Time
- Interaktiv / Interactive
- Akkumuleret forskydning af layout / Cumulative Layout Shift
- Første indhold tegnet / First Contentful Paint
- Mest indhold tegnet / Largest Contentful Paint
AdBlocker og JavaScript
Store mediers hjemmesider loader næsten altid mærkbart hurtigere med en AdBlocker installeret eller JavaScript slået fra, men de færreste almindelige brugere på internettet er bekendte med den slags, og det burde de heller ikke behøve. Ideelt set ville nyhedssider simpelthen bare altid være bygget til at være så hurtige som muligt, og fuldstændig skære ind til benet, så brugerne kan nyde en hurtigere og mere fokuseret oplevelse på hjemmesiden.
Disse hastighedsrapporter bliver for alle hjemmesiderne kørt fra en totalt standard browser uden modifikationer eller plugins, så derfor er de angivede tider og værdier i rapporterne så tætte som muligt på en standard brugeroplevelse.